از ظرفیت FATF برای دستیابی به اهداف اکو استفاده کنید



معاون سابق دبیرکل سازمان اکو عضویت در سازمان‌های بورس تسهیلات بانکی مانند FATF را گامی در جهت دستیابی به اهداف تجاری و اقتصادی اکو عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، علی اکبر فرازی با اشاره به وجود اجلاس سران اکو در ترکمنستان به عنوان اولین دور اجلاس سران در ایام کرونا، اظهار کرد: موفقیت این اجلاس نیز می تواند مثبت باشد؛ البته اگر کارشناسان ارشد و وزرای ارشد نیز حضور داشته باشند. روی مسائل خوب کار کنید و نتایج مثبت داشته باشید

وی ابراز امیدواری کرد که در بیانیه پایانی این سال خوب، اکو ضمن رسیدگی به مسائل فاجعه بار گذشته، راه حلی برای آینده ارائه دهد.

فرازی معتقد است حجم تجارت خارجی کشورهای عضو اکو از نظر شأن سازمانی زیاد نیست. زیرا می توان از بسیاری از امکانات بالقوه به صورت اجرایی بهره برد. همچنین حذف تعرفه های ترجیحی که در جلسات قبلی اکو در نظر گرفته شده است باید در دستور کار قرار گیرد و ضمن به روز رسانی، تعرفه ها را در بازه زمانی معین آب و هوا به صفر برساند.

وی در خاتمه گفت: اجلاس عمومی تر است و این یک موضوع طبیعی است، اما انتظار می رود کشورها به تنهایی موضوع حذف تعرفه های ترجیحی را جدی بگیرند تا این موضوع برای کشورمان نیز مورد توجه قرار گیرد. اجلاس – همایش. “

فرازی در گفت‌وگو با رادیو گفت: در صورت پیگیری چنین روندهای مثبتی از سوی کشورهای عضو، انتظار می‌رود در سال‌های آینده اکو به یکی از موفق‌ترین نهادهای بین‌المللی برای همکاری‌های تجاری و اقتصادی در منطقه تبدیل شود. .

وی در عین حال با یادآوری اینکه کشور ما به عنوان یکی از بنیانگذاران اکو پیشرو است، افزود: ایران در چندین نوبت از امتیازات خود کوتاهی کرده است تا سایر کشورها از آن بهره مند شوند. در این راستا جمهوری اسلامی از ابتدای توسعه اکو نقش همکاری و کمک با سایر کشورها را ایفا کرده است و در این مدت بحث مبادله فهرست کالاها برای حذف تعرفه ترجیحی، کامل‌ترین مورد بحث است. این لیست توسط ایران و سایرین در اینجا ارائه شده است. آنها به درستی همکاری نکردند. بنابراین انتظار می رود در اجلاس امسال پیشنهاد عملی و اجرایی از سوی ایران برای پذیرش لیست تهیه شده توسط سایر کشورها ارائه شود، اما برای این منظور باید تاریخی تعیین شود تا این مسیر به صفر برسد.

فرازی در خصوص اجرای این کار گفت: اگر کشورها اراده سیاسی داشته باشند اقدام فوق از نظر اجرایی و اقتصادی با مشکل مواجه نخواهد شد.

وی در عین حال تاکید کرد که در جلسه کارشناسی باید موانع را مطرح کرد. در عین حال، از رهبران انتظار می رود که با نصیحت و تأثیر سخنان خود بر موانع غلبه کنند.

در این راستا می‌توان به تنوع اقتصاد کشورها، عضویت در سازمان‌های بورس تسهیلات بانکی مانند FATF و عضویت در سازمان‌های تجاری بین‌المللی اشاره کرد. به ویژه، ایران اخیراً به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآمده است که مکمل فعالیت‌های تجاری و اقتصادی ایران با اکو خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید