یک مطالعه افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ریه را با افزایش آلودگی هوا گزارش می دهد


یک تیم بین المللی از محققان ارتباطی بین افزایش آلودگی هوا و افزایش بروز آدنوکارسینوم ریه (نوعی سرطان ریه) یافته اند. در همان مطالعه، تیم به این نتیجه رسید که با کاهش مصرف تنباکو در سراسر جهان، افراد کمتری به سرطان ریه سلول سنگفرشی مبتلا شدند.

آدنوکارسینوم ریه یک نوع شایع سرطان ریه است که عوامل ژنتیکی، محیطی و شیوه زندگی در آن نقش مهمی دارند. از سوی دیگر، کارسینوم سلول سنگفرشی ریه به شدت به سیگار وابسته است.

این مطالعه نشان داد که افزایش 0.1 میکروگرم در هر متر مکعب دوده در جو زمین، بروز آدنوکارسینوم ریه را تا 12 درصد در سراسر جهان افزایش می‌دهد. دوده کربن آلاینده ای است که به عنوان PM2.5 طبقه بندی می شود و بین سال های 1990 تا 2012 تقریباً 3.6 میکروگرم بر متر مکعب در سراسر جهان افزایش یافته است.

در هر دو سال، کاهش 0.26 درصدی مصرف دخانیات در جهان منجر به کاهش 6 درصدی سرطان سلول سنگفرشی ریه شد. سرطان ریه تا سال 2020 باعث مرگ 1.8 میلیون نفر در سراسر جهان شد و مدت زیادی است که عامل اصلی سرطان در سراسر جهان بوده است.

ارتباط بین سرطان ریه و دی اکسید کربن نیز با جنسیت افراد و قاره ای که در آن زندگی می کنند تغییر می کند. به طور کلی، افزایش 0.1 میکروگرم در هر متر مکعب کربن در سال منجر به افزایش 14 درصدی آدنوکارسینوم در زنان و افزایش 9 درصدی در مردان شد. همین حجم افزایش دوده در سال منجر به افزایش 14 درصدی در بروز کارسینوم سلول سنگفرشی در زنان شد که منجر به افزایش 8 درصدی بروز در مردان شد.

علاوه بر این، همین افزایش سالانه دوده در آمریکای شمالی، بروز آدنوکارسینوما را 10 درصد افزایش می دهد، در حالی که در اروپا تا هفت درصد افزایش می یابد. این داده ها به طور کلی نشان می دهد که مردان کاهش بیشتری در بروز کارسینوم سلول سنگفرشی دارند و این همزمان با کاهش مصرف سیگار در سراسر جهان است.

علیرغم کاهش مصرف جهانی تنباکو، تعداد زنانی که در آمریکای شمالی، آسیا و اقیانوسیه سیگار می کشند یا سیگار می کشند تا 1 درصد افزایش یافته است که منجر به افزایش 12 درصدی کلیه های ریوی آنها شده است.

سیگار کشیدن

اما علیرغم کاهش درصد سیگاری‌ها در جهان، بین سال‌های 1980 تا 2012، جمعیت جهان به میزان قابل توجهی افزایش یافت و این امر منجر به افزایش تعداد سیگاری‌ها شد. در همین راستا تعداد زنان سیگاری هفت درصد افزایش یافته است.

با افزایش آلاینده هایی مانند دوده و سولفات در آسیا، بروز آدنوکارسینوم ریه در اینجا بیشتر از سایر قاره ها است و سالانه 24 درصد است. ژاپن با 38 درصد افزایش سالانه و کره جنوبی با 37 درصد رشد سالانه در صدر جدول مرگبار هستند.

محققان میزان آلاینده ها را در این قاره محاسبه کردند و دریافتند که دی اکسید کربن 11.9 میکروگرم بر متر مکعب در سال و سولفات 35.4 میکروگرم بر متر مکعب در سال افزایش می یابد و کره جنوبی بیشترین افزایش را در کشورهای آسیایی دارد.

استفاده از سوخت های فسیلی برای تولید یا حمل و نقل انرژی از دیرباز به عنوان منبع ذرات معلق در شهرها شناخته شده است و با تولید دی اکسید کربن اثرات تغییرات آب و هوایی را تشدید کرده است. نتایج این مطالعه به ما هشدارهای لازم را داده است و اکنون باید برای کنترل بهتر این آلودگی اقدام کنیم.

آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی دو خطر بزرگ زیست محیطی برای سلامت انسان هستند. نتایج این تحقیق می تواند به سیاست های کنترل آلودگی هوا در تمامی قاره ها کمک کند تا بتوانیم این شرایط را در اسرع وقت برطرف کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید