خشونت شغلی در کمین دانشجویان پرستاری



محققان مطالعه ای را برای بررسی میزان خشونت شغلی در بین دانشجویان پرستاری انجام دادند.

به گزارش ایسنا، بیشتر مطالعات در مورد خشونت شغلی بر روی کارکنان مراقبت های بهداشتی، به ویژه پرستاران انجام شده است. با توجه به اینکه دانشجویان پزشکی نیز بیشتر زمان تحصیل خود را در گروه های بالینی می گذرانند، در معرض خشونت شغلی نیز قرار دارند. همچنین، دانشجویان به دلیل سن کمتر و تجربه کم در کار بالینی، ممکن است یکی از گروه های پرخطر از نظر خشونت در محل کار محسوب شوند.

با توجه به اهمیت موضوع و مطالعات محدود انجام شده در این زمینه، محققان خشونت محل کار را در بین دانشجویان پرستاری مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

این مطالعه مقطعی در سال 1397 در شهر ایلام انجام شد. در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه داده های لازم از دانشجویان جمع آوری شد. پرسشنامه شامل دو بخش بود: بخش اول شامل اطلاعات دموگرافیک و تحصیلی و بخش دوم شامل مواردی در مورد تجربه دانش آموزان از خشونت، نوع خشونت، منبع خشونت، حساسیت عوامل خشونت، گزارش خشونت و اثرات خشونت بود.

اکثر شرکت کنندگان در این مطالعه دانش آموزان دختر (حدود 60%)، مجرد (حدود 80%) و در سال دوم تحصیلی (حدود 40%) بودند و میانگین سنی دانش آموزان حدود 22 سال (محدوده 27) می باشد. تا 18 سال.).

یافته های این مطالعه نشان می دهد که میزان کلی خشونت در محل کار بیش از 40 درصد است. میزان خشونت کلامی تقریباً 77 درصد و خشونت فیزیکی تقریباً 18 درصد است. مهمترین منابع خشونت علیه دانش آموزان، بیماران، بستگان بیماران و پرستاران هستند.

شرکت کنندگان در مطالعه معتقدند که مهمترین عامل خشونت علیه دانش آموزان «عدم آگاهی جامعه از مسئولیت پذیری دانش آموزان» است. اکثر این دانش آموزان گفتند که خشونت بر آنها تأثیر منفی داشته است، از جمله؛ اضطراب، عصبانیت، خجالت و سردرد وجود دارد. تقریباً 31 درصد از این دانشجویان به ترک پرستاری فکر کردند. این مطالعه همچنین نشان داد که تنها 41 درصد از این دانش آموزان خشونت را گزارش کرده اند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که دانشجویان پرستاری به اندازه پرستاران در معرض خطر خشونت قرار دارند.

محققان این پژوهش استفاده از برنامه های پیشگیری و مداخله در برنامه درسی دانش آموزی و همچنین سیاست های ایمنی و قانونی در بیمارستان ها، گزارش دقیق و صحیح هر مورد خشونت، توجه و تحلیل پیامدهای منفی خشونت بر دانش آموزان را توصیه می کنند.

در این پژوهش عبدالله نورمحمدی، احسان محمدی، امین الله واثق، ایمان محمدی، لیدا نوری و نسترن افسرده; پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایلام با یکدیگر همکاری کردند.

یافته های این مطالعه در بهمن ماه 1394 در قالب یک مقاله علمی با عنوان تجربیات دانشجویان پرستاری ایرانی از خشونت در محیط کار در مجله E-MEDICAL شیراز زیر نظر مرکز تحقیقات سیاست سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز منتشر شد. علوم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید