دلیل موازی سازی نهادهای مهدوی نبود سند بالادستی و مدیر ویژه است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



خبرگزاری مهر – گروه های دینی و مذهبی – عصمت علی آبادی: یکی از مهمترین آموزه های اسلام در حقیقت جلوه ری و تمام کن مندی تاریخ تئوری جامع و کامل بقا است شرقی دین «فرهنگ مهدویت» است. این آموزه انعکاس تجلی کامل وحی اسلام و آینده قطعی و روشن و فراگیر است. بهترین و قول داد امم آی. در حقیقت باید تاکید کنیم که فرهنگ مهدویت مجموعه ای از نگرش هاست. ارزش های و اینها معیارهایی است که درباره ظهور منجی موعود از نسل پیامبران شکل گرفته و ریشه معرفتی آن برگرفته از کتاب و سنت است. از این منظر فرهنگ مهدویت ریشه در تاریخ بشریت دارد. به عبارت دیگر، همه ادیان مقدس از ابتدا منادی ظهور منجی موعود هستند.

زیرا نگرش ادیان در تاریخ تکامل خطی و در نهایت نیک برای انسان و جهان است و در تحقق وعده الهی، پیامبران آسمانی همواره فرا رسیدن عصر طلایی را که تحقق وعده الهی است بشارت داده اند. ولی به ویژه در اسلام نیز آموزه مهدویت و به تبع آن فرهنگ گرفته شده اساس آن نیز قدمتی همچنین به دنبال ظهور اسلام بود. مؤمنان همیشه در فرا رسیدن چنین عصری موعظه می شوند. بنابراین می توان محور اصلی فرهنگ مهدویت را تحقق فرج و ظهور منجی موعود دانست. هر گونه افکار، آداب و سنن و تشریفات به طور خاص در جامعه ای حول چنین باوری شکل گرفته است، | می توان آن را در زمره فرهنگ مهدویت قرار داد.

فرهنگ مهدویت به عقیده برخی از اندیشمندان مجموعه ای از شعائر دینی، اخلاقی، اخلاقی، اداری، معرفتی و فقهی است که توسط پیامبر اکرم و بر اساس وحی الهی برای هدایت انسان انجام می شود و در طول دو قرن و نیم از زمان هجرت می گذرد. امامت و مخصوص خداست، تبیین و تبیین و تفسیر می شود و به وجود الهی امام زمان (عج) منتهی می شود و در طول قریب به هفتاد سال غیبت صغری، ذخیره عدل الهی از راه می گذرد. چهار سفیر آن حضرت به رهبری و رهبری آن حضرت.

اهمیت موضوع مهدویت در دهه های گذشته باعث ایجاد نهادها و مؤسسات فرهنگی و تبلیغ دینی شده است که یکی از این نهادها و سازمان ها مربوط به ترویج فرهنگ انتظار و مهدویت است.

همه نهادها و نهادها در عرصه مهدویت باید با وحدت رویه، مشارکت، همفکری و هم افزایی در راستای توسعه فرهنگی مهدویت در جامعه منتظر تلاش کنند. ولی متأسفانه در کشورمان شاهد برخی فعالیت ها یا جزیره های عمل مشابه در این زمینه و سایر فعالیت های فرهنگی هستیم که به عمق تأثیر آن در تکه در سال های اخیر کمتر از دهه ها جدید باشید

گاهی سازمان یا نهاد دیگری برای رفع نقاط ضعف اجرایی یک موسسه یا سازمان یا انجام بقیه آن ایجاد می شود. سلام اگر مؤسسه یا سازمان قبلی برچیده نشود، فعالیت های مشابه بیشتری را در پی خواهد داشت. زباله منابع نیز وجود دارد. در رابطه با حجت الاسلام محمدرضا نصوری معاونت تبلیغات و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت گفتگویی داشتیم که ماحصل آن را در زیر می خوانید:

* چه عوامل و مشکلاتی باعث موازی کاری در نهادهای مهدوی شد؟ راهکار برای حل این مشکل چیست؟

در باره موازی بودن نهادهای مهدوی مشکل اصلی در نبود برنامه و مدیری خاص برای مهدویت است که کل نظام در عرصه آموزشی، پژوهشی، پژوهشی، تبلیغی و فرهنگی است. حفاظت به آرامی

در این زمینه باید سند مهمی تنظیم شود که گویا شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تهیه سند در این زمینه است. ولی این سند باید به نحوی تنظیم شود که در تمامی مراکز مهدوی معتبر باشد. اما اقداماتی انجام شد و ستادی به نام ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی تشکیل شد. ولی تقریباً هیچ ضمانت اجرایی و موقعیت مورد نیاز ندارد، بنابراین ممکن است قدرت مانور زیادی نداشته باشد.

پس از این ستاد، ستاد دیگری به نام ستاد فعالان انقلابی مهدوی تشکیل شد که منجر به چنین عواملی شد. هر چیزی بوده است یک نفر نظرش خالی است خودت ببین و راه اندازی یک نهاد، گروه یا جریان، این مسائل ناشی از نبود مدیر و سند واحد مهدویت است که تا زمانی که این موضوع حل نشود، پراکندگی و جزایر انجام فعالیت های مهدویت وجود خواهد داشت. البته مجموعه های زیادی مانند بنیاد مهدویت، کانون مهدویت، مؤسسه آینده روشن و مؤسسه موعود به صورت تخصصی وارد عرصه مهدویت شده اند و فعالیت کرده اند. ولی فهمیدم ماموریت های یکدیگر کدام یک از آنها مشخص خواهد شد.

در باره موازی بودن نهادهای مهدوی مشکل اصلی در نبود برنامه و مدیری خاص برای مهدویت است که کل نظام در عرصه آموزشی، پژوهشی، پژوهشی، تبلیغی و فرهنگی است. حفاظت به آرامی

مثلاً در حوزه هنری هنوز فیلم خوب و زیبایی در حوزه مهدویت نداریم. در هر بخش مانند صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ورودی، متولی و سند برتر با قدرت اجرایی و سیستمی وجود ندارد. به این دلیل تشابهات زیادی وجود دارد. گاهی یکی از دلایل این موازی کاری ها عدم اطلاع رسانی مناسب در زمینه فعالیت های مهدوی است.

* موازی سازی نهادهای مهدوی چه آسیب هایی در حوزه فعالیت های مهدوی دارد؟

یکی از معایب کار یکسان در حوزه فعالیت های مهدوی این است که همدیگر را خنثی می کند و یا منجر به تضاد و تضاد بین این فعالیت ها می شود. خودت و با استفاده از ماموریت های ویژه تعریف کنید. یقیناً اگر این اتفاق نیفتد آسیب های زیادی از جمله دخالت افراد غیر متخصص را به همراه خواهد داشت، زیرا مدعیان و منحرفین اغلب در این موارد سوء استفاده می کنند و چنین فضایی باعث شده است که مردم نسبت به مهدویت شناخت واقعی داشته باشند. .

شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه مبانی سند بالادستی مهدویت را به حوزه های علمیه واگذار کرد که به نظر می رسد مبانی آن مکتوب شده است. متأسفانه در این مورد نیز مشابهی وجود دارد.عجوسط کار گفتند یکی از مأموریت های حوزه است و آن را به حوزه تحویل دادند که هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده بود.

*رسانه ها در باره نهادهای مهدوی برای رفع موازی کاری چه اقداماتی می توانند انجام دهند؟

آنها واقعاً مهمترین رسانه کمکی برای جریان سازی و حساس کردن موضوع مهدویت هستند. بدون ابزار رسانه‌ای و تبلیغاتی، فعالیت‌های مهدوی به نتیجه و بلوغ لازم نمی‌رسید، نیاز است که رسانه‌ها در ورود خود به دنبال حساس‌سازی باشند و سرمایه‌های جامعه را از حالت بی‌علاقگی خارج کنند.

*چرا سند شورای عالی انقلاب فرهنگی هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی برای نگارش سند بالادستی نهادهای مهدوی که به حوزه های علمیه سپرده شده است، بودجه ای اختصاص دهد که برای هر سند نظام مند ارزشی دارد. بنابراین باید با نخبگان صحبت کرد و نظرات مختلف را جمع آوری کرد. چنین اقداماتی کار و پروژه سختی است. شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظام باید بودجه خوبی برای مهدویت در نظر بگیرند که متاسفانه دیده نشد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بودجه ای را برای نگارش سند بالادستی نهادهای مهدوی که به حوزه های علمیه سپرده است، اختصاص دهد، چون برای هر سند نظام مند ارزشی دارد.

مهدویت نیز باید در هر موضوع فرهنگی ضمیمه شود. در هر موضوع فرهنگی باید دید که آیا مقوله مهدویت در آن موضوع دخیل است یا خیر که حتما باید داشته باشد. بنابراین باید نظرات و نظرات علما و نخبگان مهدویت را بشنویم و از آنها استفاده کنیم.

مهم ترین نکته اینجاست که باید کانون های خوب مهدوی را تقویت کنیم. گاه علاوه بر عدم حمایت، در مقابل مراکز و مجموعه های ویژه مهدویت موانعی می گذارند. آنها خارجی هستند.

* در حوزه بودجه چه اقدامات دیگری باید انجام شود؟

در زمینه تخصیص بودجه، همه دستگاه ها اعم از قوه مقننه، مجریه و قضاییه باید هزینه های پیشگیری از انحرافات و آسیب های اجتماعی در حوزه مسائل مهدوی را متقبل شوند. رهبر معظم انقلاب در بیان گام دوم انقلاب به بحث تمدن پرداختند. باید پرسید ما در عرصه تمدن سازی چه کرده ایم، تمدن اسلامی را تغییر دهیم، یعنی فرهنگ جامعه را به جامعه تبدیل کنیم. متاسفانه فرهنگ امروز جامعه ما منتظر نیست. مهدوی را بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید