دیجی کالا به انتقاد از کمپین جمعه سیاه پاسخ داد. آیا تخفیف ها واقعی هستند؟


در پاسخ به انتقاد از کمپین «شکار گنج» فروشگاه اینترنتی به مناسبت جمعه سیاه، مقامات دیجی کالا گفتند که هیچ تقلبی رخ نداده است. آنها توضیح دادند که اقداماتی را برای بهره برداری از ربات ها انجام داده اند تا کاربران واقعی دیجی کالا شانس بیشتری برای برنده شدن در کمپین داشته باشند. اما به گفته مدیران دیجی کالا، اشتباه آنها در نمایش خطا پس از استفاده از کد توسط شخص اول، به کلاهبرداری های کمپین اضافه شده است.

داستان چیه؟

دیجی کالا چندی پیش به مناسبت جمعه سیاه یا بلک فرایدی کمپینی را با عنوان «گنج یابی» راه اندازی کرد که با واکنش های زیادی در شبکه های اجتماعی مواجه شد. در این کمپین در زمان های مشخصی که اعلام شده بود، کد تخفیف در تصویر یکی از اقلام موجود در لیست انتخابی پنهان می شد و باید توسط کاربران دیجی کالا کشف می شد. هر کسی که سریعتر از این کد استفاده کند می تواند از 99٪ تخفیف برای محصول برخوردار شود.

اما طی یکی دو روز گذشته اخباری در فضای مجازی مبنی بر اثربخشی این کمپین و کدهای تخفیف منتشر شده است. برخی از کارشناسان برنامه نویسی معتقدند که این کدها را تنها در یک دقیقه پیدا کرده اند، اما استفاده از آنها ممکن نیست.

از این رو در گفت و گوی اسکایپی با مسئولان این بخش از دیجی کالا به گفت وگو نشستیم تا در پاسخ به این انتقادات توضیحاتی را ارائه کنیم و به سوالات مطرح شده درباره کمپ گنج یابی پاسخ دهیم.

گنج یابی دیجی کالا

«علی علوی» مدیر ارشد کمپین دیجی کالا ابتدا این مکانیزم اسکن را شناسایی کرد و هدف از رعایت آن را اطلاع رسانی بیش از 2 میلیون کالای تخفیف دار در دیجی کالا دانست.

برنامه دیجی کالا برای بلک فرایدی به محصولات خاصی با تخفیف 99 درصدی ختم نمی شود، بلکه تخفیف های ویژه بیش از 20 درصد محصولات دیجی کالا را ارائه می دهد.

به گفته وی، دیجی کالا نه تنها بر حجم این محصولات بلکه به افرادی که در این بازار پلیسی فعال هستند نیز تخفیف می دهد. همچنین این بررسی برای ارائه بهترین قیمت 30 روز اخیر به کاربر انجام شده است.

از این رو برای اطلاع رسانی بهتر از حجم بالای کالاهای تخفیف دار دیجی کالا، تصمیم بر این شد که کمپین گنج یابی راه اندازی شود که باعث افزایش انگیزه کاربران در اپلیکیشن نیز می شود.

ما خطر خفاش ها را در نظر گرفتیم

علوی در ادامه به بررسی ربات ها و اسکریپت های ارسال شده در وب سایت دیجی کالا برای یافتن کدهای تخفیف پنهان پرداخت و به دیجیاتو گفت:

ما این خطرات را می‌دانیم و راه‌حل‌های مختلفی برای آن‌ها داریم. طبیعتاً ماشینی بهتر از انسان می‌تواند با چنین طراحی‌هایی برنده شود و این یک اصل اجتناب‌ناپذیر است.» اما این کار را انجام داد.

به گفته وی، علیرغم برخی اظهارنظرهای منفی علیه این کمپین، در عمل به نتیجه خوبی رسیده اند و از نظر انگیزه و رضایت کاربران نیز موفق بوده اند.

«علی محمد فروتن نژاد» مدیر کل مهندسی دیجی کالا نیز با اشاره به اقدامات فنی انجام شده برای کاهش خطر شناسایی کد توسط ربات ها گفت:

“ما معمولاً در مورد سؤالات ارسال شده توسط کاربر به دیجی کالا چک-این، محدودیت نرخ و بررسی امنیتی داریم. اما برای این کمپین، علاوه بر موارد ذکر شده، راه حل های دیگری نیز در نظر داریم. یکی از راه های کشف کد این است. برای بررسی زمان تصاویر که تغییر دادیم. در دقایق اول کمپین شاهد افزایش بیشترین درخواست ها بودیم که پس از 2 تا 3 دقیقه کاهش یافت. بنابراین تصمیم گرفتیم تصویر کد را با تاخیر تقریباً 10 بار آپلود کنیم. چند دقیقه تا ربات‌هایی که در زمان مشخص شده فعال می‌شوند اهمیتی ندهند و فقط کاربر واقعی که هنوز در حال جستجو است بتواند تصویر جدید را پیدا کند. ” دستکاری کش CDN یکی دیگر از اقدامات ما در این زمینه است.

به گفته وی، در این کمپین تنها 2 نفر از دیجی کالا از کدهای تخفیف اطلاع دارند و از نزدیک رصد می شوند. پس از اجرای آن، برای کاهش شانس ربات ها و تغییر تاریخ تصاویر و حافظه کش CDN، این تعداد به 5 افزایش یافت.

دیجی کالا جمعه سیاه

فروتن نژاد در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه نمی توان ربات ها را بر اساس سرعت درخواست ها شناسایی و مسدود کرد، گفت: با افزایش ترافیک، شناسایی ربات ها سخت می شود و یکی از راه حل ها، قرار دادن کپچا است. اما به دلیل اینکه استفاده از کپچا با روح دیجیکالا سازگار نیست و امکان پیاده سازی آن در API اپلیکیشن وجود ندارد، این کار را انجام ندادیم.

“اگر کسی یک ربات بنویسد و موفق نشد، دلیلی وجود ندارد که صحت کامل کمپین را زیر سوال ببریم:” از نظر فنی، هزاران نفر می توانند یک ربات بنویسند، اما در کدام سرور، تا چه نقطه ای از سرور سایت، “او “دیجی کالا درخواستی صادر کرده است و … بر سرعت عملیات آن تاثیر می گذارد.”

متن اشتباه توهین شده

«امیرحسن موسوی» مدیر روابط عمومی دیجی کالا نیز با اشاره به ادعاهای مطرح شده درباره کمپین گنج یابی گفت: این افراد دو موضوع مهم را نادیده گرفته اند.

دیجی کالا یک تیم فنی و مهندسی دارد. طبیعتا این تیم هر کاری کرد تا خفاش ها موفق نشوند. بنابراین، از آنجایی که این افراد موفق نشدند، دلیلی برای زیر سوال بردن سلامت کمپین وجود ندارد.»

او به دیجیاتو گفت: «این امکان که از هر 400000 نفر از این کاربران یک نفر را نباید در زمان تغییر از دست داد. “تصویر در همان صفحه محصول بود و او بلافاصله کد را وارد کرد.”

اما یکی از اشکالات گنج یابی کشف کد تخفیف داده شده بود اما در صورت استفاده اشتباه اعلام شد. موسوی در پاسخ به سوال دیجیاتو گفت: «این اشتباه است که ما برای همه خطاها یک متن را در نظر بگیریم.» در حالی که پس از وارد کردن کد اولین شخص باید پیام کد شکار شده نمایش داده شود.

گنج یابی دیجی کالا

به گفته وی، این اشتباه توسط معاونت فنی اصلاح و دیروز پیام جدیدی ارائه شد.

انتقاد دیگر زمان صرف شده برای اعلام جستجوی کد تخفیف است. به گفته موسوی، موضوعی که به دلیل بررسی برنده توسط کمیته حسابرسی داخلی دیجی کالا به وجود آمد:

“این کمپین تحت نظارت کمیته حسابرسی داخلی ما است. زمانی که کاربر از کد تخفیف استفاده می کند، مشخصات وی به کمیته اعلام می شود و آنها باید مواردی مانند اینکه شخص فقط یک حساب در دیجی کالا دارد بررسی کند. برای اولین بار در کمپین پیروز شد، کارمند دیجی کالا یا بستگان درجه یک نبود. “و … نتیجه نهایی را اعلام می کند.”

مدیر روابط عمومی دیجی کالا اعلام کرد که به زودی تمامی برندگان کمپین گنج یابی با هم تماس خواهند گرفت و پخش زنده در این خصوص منتشر خواهد شد.

اما با توجه به نارضایتی هایی که به وجود آمده، آیا برگزاری چنین کمپین هایی ارزش دارد؟ موسوی در پاسخ به سوال دیجیاتو گفت: این موضوع در حال حاضر سوال خود دیجیاتو است اما پاسخ واحد و قطعی ندارد.

به گفته وی، زمانی که باید کار بزرگی انجام شود و افراد زیادی درگیر آن باشند، طبیعتاً عده ای ناراضی خواهند بود. اما اگر تمرکز فقط روی نارضایتی ها باشد، نمی توان کار بزرگی انجام داد: «حدود 10 میلیون کاربر دیجی کالا در روزهای اخیر درگیر کمپین گنج یابی بوده اند.» ما برای کاهش نارضایتی اقداماتی انجام داده ایم، اما امکان کاهش آن وجود ندارد. به صفر، چه در ایران و چه در جهان».

در پایان گفتگو، مدیر عامل کمپین دیجی کالا از مشتریان این پلتفرم که در طول کمپین عصبانی یا ناخوشایند بودند عذرخواهی کرد.

علوی با تاکید بر اینکه هدف از چنین کمپین هایی جذاب کردن مخاطب واقعی دیجی کالا است، تصریح کرد: انجام کارهای خوب همیشه ریسک دارد و نباید به جایی برسیم که از ترس چنین اتفاقی بتوانیم کارهای خوب را به طور کامل رها کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید