بزرگداشت منوچهر طیب در فرهنگستان هنر برگزار می شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، این مراسم با سخنرانی بهمن نامورمطلق رئیس فرهنگستان، علیرضا قاسمخان دبیر علوم، محمدرضا اصلانی نویسنده و فیلمساز احمدی تجلیل شد. ضابطی، جهرمی، نویسنده و مستندساز و همسر استاد. طیب برگزار شد. شهرام درخشان، راوی و فیلمساز نیز در این برنامه به اجرای برنامه می پردازد.

این برنامه در تقدیم خاطرات منوچهر طیب، افتتاح “موزه اعضای آنلاین فرهنگستان هنر»، بازدید از کتاب های اهدایی استاد طیب در کتابخانه تخصصی این آکادمی و نمایش فیلم مستند «درباره استاد طیبساساماهان.

این مراسم روز سه شنبه 9 دی ماه 1400 ساعت 14 با رعایت اصول بهداشتی در تالار ایران فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولیعصر، زیر چهارراه طالقانی، پلاک 1552. ضمناً این برنامه از طریق آدرس b2n.ir/h88988 به صورت زنده پخش خواهد شد.

منوچهر طیب وی در سال 1316 در تهران متولد شد و در مدرسه البرز تحصیل کرد، سپس برای ادامه تحصیل در رشته معماری در دانشگاه فنی وین به اتریش رفت و در رشته کارگردانی سینما و تلویزیون و طراحی صحنه در آکادمی فیلم ادامه تحصیل داد. آکادمی دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی. وین فارغ التحصیل شد. اولین فیلمش «سفال» در سال 1342 ساخته شد و سال بعد فیلم «ریتم» او در یونسکو به ثبت رسید. از آن زمان تاکنون بیش از نود فیلم مستند و آموزشی تولید کرده است که همچنان در کانون توجه قرار دارند. فقط فیلم کوئنتو نام او نیدلمن است.

طیب عضو دائم فرهنگستان هنر، عضو گروه تخصصی سینما فرهنگستان هنر، عضو هیئت داوران یونسکو در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه «کراکوفلهستان، عضو هیئت داوران جشنواره بین المللی مستند «ترنتوایتالیا یکی از اعضای هیات داوران جشنواره فیلم مستند حقیقت و یکی از اعضای هیات داوران جشنواره جهانی فیلم فجر بوده است.

طیاب همچنین کتاب های مستند خود از جمله با باد در دل تنهای کویر، دریای پارس، البرز و زاگرس را منتشر کرده و جوایز متعددی در جشنواره های مختلف دریافت کرده است.

منوچهر طیب 25 سپتامبر 2016 در سن 83 سالگی بر اثر سرطان در بیمارستانی در وین درگذشت و در آنجا به خاک سپرده شد.

دیدگاهتان را بنویسید