دولت در آن زمان از ظرفیت اکو استفاده نکرد



نماینده سابق ایران در صندوق بین‌المللی پول با اشاره به اینکه حوزه‌های بهره‌برداری از ظرفیت‌های کشورهای عضو اکو متعدد و متعدد است، گفت: در هشت سال گذشته متاسفانه نگاه دولت سابق به غرب بوده است.

به گزارش ایسنا، محمد آقاقاوام به تاریخچه قدیمی سازمان همکاری اقتصادی اکو پرداخت و گفت: این سازمان در سال 1343 در قالب سازمان توسعه منطقه ای ایران، پاکستان، ترکیه و با حضور انگلیس و آمریکا تشکیل شد. . . آن سازمان در واقع بازوی اقتصادی توافقنامه امنیتی و سیاسی «مقدس» بود که توسط ایالات متحده برای مهار نفوذ شوروی در خلیج فارس ایجاد شد.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی، آن سازمان تعلیق شد، گفت: در سال 63 ایران با ابتکار آن سازمان را احیا کرد، با این تفاوت که اهداف سیاسی آن در راستای منویات آمریکا و انگلیس حذف و با عنوان راه اندازی شد. سازمان همکاری اقتصادی

نماینده سابق ایران در صندوق بین المللی پول به الحاق کشورهای جدا شده از شوروی پرداخت و گفت: امروز 11 کشور عضو اکو هستند.

وی افزود: هر اتفاقی که در پانزدهمین اجلاس سران اکو بیفتد، اکو پتانسیل گسترده ای برای همکاری بین اعضا دارد. این ظرفیت ها به قدری گسترده است که ما هنوز یک دانشکده ECO داریم که دانشجویان ECO در آن تحصیل می کنند.

آقا قوام در گفت‌وگوی رادیویی با بیان اینکه پتانسیل استفاده از ظرفیت کشورهای عضو اکو بسیار زیاد و متعدد است، گفت: گسترش تجارت و ایجاد قراردادهای مالی ظرفیت بزرگی است. برای انجام تجارت، ECO می تواند یک ارز واحد تولید کند یا دو طرف بین کشورها انجام دهد. استفاده از شبکه های جاده ای بین کشورها نیز می تواند یکی دیگر از ظرفیت های مورد استفاده کشورها باشد.

نماینده سابق ایران در صندوق بین‌المللی پول گفت: متأسفانه در هشت سال گذشته نگاه به غرب و به طور کلی کشورهای همسایه و کشورهای آسیایی بوده است.

وی درباره ایجاد مناطق آزاد در ایران با هدف توسعه همکاری با کشورهای عضو اکو، تصریح کرد: بیش از 30 منطقه آزاد ایجاد کرده ایم که متاسفانه تنها سه یا چهار منطقه آزاد کار می کنند، خوب و بقیه آنها وارداتی شدند. و کالاها قاچاق شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید